The Big Apple!

27 september 2012 - New York, New York, Verenigde Staten

Na het inchecken even een paar uurtjes slaap ingehaald, omdat we `s nachts vlogen en we 3 uur vooruit gingen in de tijd. Daarna New York verkennen. Vanaf ons hotel kunnen we met de ferry van New Jersey naar Manhattan en zijn we in een kwartier in de stad, ideaal!
Eerst maar eens op zoek naar een eettentje. Onder het Empire State Building een erg leuk tentje gevonden, Heartland Brewery, waar ze nog zelf bier brouwen en heerlijk eten serveren. Zie de foto`s maar, dan krijg je spontaan trek. Na het eten direct maar het Empire State Building van de bovenkant bekijken. Het is inmiddels donker, dus we zien NY by night. We komen met verschillende liften uiteindelijk op de 86e etage terecht, ongeveer 400 meter hoog! Wat een uitzicht over de stad heb je hier. We zien de bruggen in de verte, de andere hoge gebouwen in de stad, zoals de Chrysler building en heel veel lichtjes. Tijdens het kijken, krijgen we via een audiotour te horen wat we allemaal zien. Erg leuk.
De eerste avond ook Times Square bekijken, met alle grote schermen, lichten en mensen. Precies zoals je het kent van foto`s en TV. Uitendelijk hebben we ons met de taxi maar af laten zetten bij de haven. Je moet hier anders echt veel lopen!
De volgende dag hadden we Top of Rock op ons lijstje staan. Naar de top van Rockefeller Center gegaan op de 67e etage. Wederom een audiotour zodat je precies weet waar je naar kijkt. Vanaf hier hadden we een heel mooi uitzicht op het Empire State Building. Ook weer super mooie foto`s gemaakten en nog even Rockefeller center bekeken. Daarna gingen we naar de kerk, de St Patricks Cathedral. Van binnen mooi om te zien, van buiten werd de kerk gerestaureerd. Vervolgens met de metro naar naar Central Park gereden. We hadden lekker weer. Heerlijk rond gelopen en gechillt. Toch wel apart zo`n rustige plek in zo`n enorme stad.
Het volgende punt op ons lijstje was Broadway. De plek voor de musicalliefhebber. Dit zijn wij niet, dus geen voorstelling meegepikt. Wel heel leuk om te zien. Wat een lichten en schermen. Zelfs de Mc Donalds en de Subway zijn met allerlei knipperende lampjes verlicht. Een heerlijke salade gegeten bij Applebee`s en daarna naar M&M World op Broadway. Een enorm grote M&M winkel, met 3 etages. Alle kleuren M&M`s zijn te verkrijgen, in allerlei smaken. Natuurlijk ook even een zakje bij elkaar gezocht.
Als afsluiter van de dag bij de BB King Bluesclub een drankje gedaan. Hier speelde een live bluesbandje, geinig om te horen.
De volgende dag stond Ground Zero op het programma. Eerst met de metro naar Wall Street, tussen alle zakenmensen. We hadden nog wat tijd over, dus eerst naar de haven waar we uitzicht hadden op de Brooklyn Bridge. Daarna dus Ground Zero. De plek waar de Twin Towers van het World Trade Center stonden tot 11 september 2001. Hier werd alweer flink gebouwd aan een nieuw World Trade Center, die nog hoger wordt. De hoogste toren wordt maar liefst zo`n 600 meter hoog!
Op de plekken waar de torens stonden, zijn pools gemaakt waar op de rand alle slachtoffers van 11 september zijn ingegraveerd. Prachtige monumenten. Indrukwekkend! Als je hier zo staat, word je er toch wel even stil van. Helaas is het museum gesloten. Wel is het visitorcenter geopend. Hier draaien beelden van verhalen van nabestaanden van de slachtoffers. Ook zeer indrukwekkend!
Na Ground Zero met de metro naar Little Italy gereden. Een wijk met (ja, ja) voornamelijk Italianen. Bekend uit The Godfather en The Sopranos. Het bestaat vooral uit kleine restaurantjes en cafe`s. Bij een van de vele restaurantjes wat gegeten en gedronken en daarna door naar een andere wijk, Greenwich Village. Hier heel veel winkels, waar we even rond hebben gelopen. Als laatste op deze dag weer terug naar Times Square, waarna we op tijd terug gingen naar het hotel voor een goede nachtrust.
Op de laatste echte vakantiedag naar misschien wel het bekendste gebouw van New York: Statue of Liberty. Vanaf New Jersey eerst met de boot naar Ellis Island, waar aan het eind van de 19e eeuw, begin 20e eeuw alle immigranten langs moesten voordat ze Amerika binnen kwamen. Hier een interessant stukje geschiedenis gehoord via de audiotour. Daarna Liberty Island. Vanaf hier hadden we een prachtig zicht op de skyline van Manhattan, veel fotootjes dus! Erg leuk om het Vrijheidsbeeld in het echt te zien.
Daarna terug naar het vaste land van Manhattan. Een leuk showtje gezien van een paar straatjongens in het park.
De volgende stop was aan de andere kant van New York, The Bronx. Yankees Stadium, het stadion van de New York Yankees. Helaas is een stadiontour niet meer mogelijk, maar de barvrouw van Hard Rock Cafe Yankees Stadium is zo lief om nog een paar foto`s van het veld te maken. We hebben nog wat gegeten en gedronken in het Hard Rock Cafe en rond het stadion gelopen. Daarna terug met de metro naar Times Square om de voor het laatst New York mee te maken. Nog wat souvenirs geshopt, (goed) gegeten bij een Irish Pub en dat was het dan. Met de ferry terug naar Jersey voor een laatste nachtrust in het Sheraton Lincoln Harbour.
Zometeen met de bus naar het metrostation, daarna met metro en airtrain naar het vliegveld van New York, JFK. Na een tussenstop in Madrid, terug naar Amsterdam. Dat was de vakantie! We hebben geweldig veel gezien en beleefd!!!
Leuk dat jullie onze verhalen hebben gelezen en bedankt voor alle leuke reacties!

The End!

1. Doret:
    Hej Floor & Carola,

Wat hebben jullie veel gezien en beleefd! Super!
    Het lijkt wel een droom....
    We zijn wel heel blij dat jullie morgen weer thuis zijn.
    Geniet nog een laatste avond van een nachtelijke view over NY.
    Slaap lekker, een goede reis en tot morgen op Schiphol.
    (je lievelingsgebak staat al klaar!)

Laifs pap en mam
  2. Lineke:
    Hallo Floris en Carola,

Dank voor de jullie mooi vakantie verhalen, wij hebben ervan genoten. Floris, jouw over-over grootvader en grootmoeder en hun kinderen zijn ook in de eind 19de begin 20ste eeuw op Ellis Island aangekomen. Alleen jouw overgrootmoeder is hier gebleven.
    Voor zover ik weet zijn de meesten naar Michigan gegaan, daar kom je de naam Homminga tegen.
    Voor morgen een goede reis gewenst en nogmaals dank.

Liefs Lineke en ook van Folkert.
  3. Bas:
    27 september 2012
    Goede terugreis Floris en Carola! Super mooie foto's en verhalen.. En we hebben geen gebak, maar hier staat je lievelingsbiertje klaar! ;-) Tot gauw!
  4. M & M!:
    28 september 2012
    Goede reis en we spreken elkaar dit weekend weer, dan horen we de verhalen wel...

Gr.