Washington DC: Capitol of the USA

26 oktober 2015 - Orlando, Florida, Verenigde Staten

Dag 8: A dive in American History
Gistermiddag aangekomen in de Capitol of the USA: Washington! Wat een verschil met eerder bezochte grote steden. Geen echte skyline van hoge gebouwen, maar wat meer Europees. Leuk om te zien! We besluiten om de eerste avond wat te chillen en komen via een goede beoordeling op Tripadvisor bij Sanake terecht, een Japans sushi-restaurant. Een van de weinige in DC. Het blijkt een goede keuze. Het eten is heerlijk en we kunnen buiten eten, de temperatuur is zeer aangenaam. Een goede afsluiter van een leuke dag.
Back to dag 8, waar het hier over gaat. We zijn al vroeg op en na een snelle en goedkope bagel met cream cheese gaan we met de metro richting het Witte Huis. Obama heeft ten slotte nog meer te doen. Vlakbij de plaats van bestemming huren we 2 fietsen. Met het Capital Bike Share program kun je op allerlei plekken in de stad fietsen huren en wanneer je ze binnen het half uur na een ritje terugzet, kost het je in totaal slechts 8 dollar! Als echte Hollanders klinkt ons dat als muziek in de oren.
Het eerste ritje gaat langs het Witte Huis, waar de politie de boel goed in de gaten houdt. Geen kans voor een selfie met Barack of Michelle dus helaas. Dan maar door. De hele dag fietsen we door, om en rond de Mall. Dit is het gedeelte waar allerlei monumenten staan, een soort groot en langgerekt park. Als er iets is wat Amerikanen goed kunnen, buiten eten en vriendelijk zijn, is het wel monumenten maken. We zien o.a. monumenten voor oud presidenten als Lincoln, Jefferson en Roosevelt. Ook oorlogsmonumenten zijn er voldoende. Veteranen worden hier volop ge-eerd en gesneuvelden herdacht. Er zijn monumenten voor de slachtoffers van WOII, de Vietnam en Korea oorlogen en voor alle gesneuvelde mariniers in diverse oorlogen. De monumenten zien er prachtig uit. Veel veteranen zien we die dag rondlopen, of beter: rondrijden in hun rolstoelen. Zelfs komen er nog WOII veteranen voorbij. Je kunt zien dat de mensen veel respect hebben voor hen.
Na The Mall rijden we nog even naar Arlington National Cemetery, een enorme begraafplaats van kilometers groot. Elke dag vinden er nog wel begrafenissen plaats. Ook als wij er zijn horen we saluutschoten, dus er zal wel weer iemand naar de eeuwige jachtvelden zijn gestuurd. Hierna kijken we bij het Pentagon nog even naar het 9/11 monument daar. Erg mooi opgezet ook hier. Alle 181 slachtoffers worden met naam en toenaam genoemd en herdacht. Het fietsen en het lopen eist toch z`n tol, dus na een kleine hap bij Hard Rock Cafe gaan we richting het hotel. Het is weer een mooie (ook qua weer) dag geweest.

Dag 9: Great Falls National Park
Na alle steden, gaan we vandaag een dagje de natuur in. Na een havermoutpapje van de Burger King rijden we via prachtige heuvelachtige wegen naar Great Falls National Park. Het is nog redelijk rustig als we daar aankomen. We lopen direct naar de viewpoints toe, het mooiste gedeelte van het park. We bekijken de Pontomac river met z`n watervallen van 3 verschillende punten. Mooi om te zien! We zien een paar heldhaftige kanovaarders van de watervallen afgaan. Bij een van de mannen gaat het mis en hij kan maar net uit z`n kano komen als deze op de kop ligt. Van bovenaf kunnen we dit mooi bekijken!
Na een tijdje wandelen we verder en na een kleine 5 kilometer en wat stoppen onderweg vinden we het mooi geweest. Vergeleken bij andere National Parks, valt deze toch wat tegen. We rijden naar de plaatselijke supermarkt en kopen daar en lekkere salade voor de lunch. In deze Walmart kijken we onze ogen uit, wat een keuze en wat en verpakkingen. Het is niet gek dat veel Amerikanen te dik zijn...
We besluiten terug naar het hotel te gaan, waar we wat chillen. Al vroeg schuiven we bij de buurman, een Italiaans eettentje, aan voor het diner. Pasta Pesto voor Carola en Pasta met kalfsvlees voor Floris. Het smaakt heerlijk, net als het eigengebakken brood en het wijntje on the side. Na het eten kijken we een film op de kamer. Jurassic World is het avondprogramma. Morgen wacht weer een reisdag: de vlucht naar Florida. Ons volgende verslag zal waarschijnlijk over een wat langere periode gaan. We willen jullie niet teveel vermoeien met verhalen over cocktails, zon, zwembad, strand en ritjes in de Ford Mustang Convertible. Stay tuned!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jarco:
    26 oktober 2015
    Hee! leuke verhalen en nice pics! geniet er nog ff van!
  2. Alie:
    27 oktober 2015
    Wat weer veel gezien,
    Super vakantie zo te lezen,geniet nog effe!!