Afscheid van New York, welcome Philly & Amish Country

24 oktober 2015 - Washington D.C., Verenigde Staten

Dag 5: Flatiron building, Public Library & Atlantic City

De laatste dag New York is alweer aangebroken. We hebben nog een ochtend om wat plekken te bekijken die nog op het lijstje staan. We staan dus opnieuw vroeg op en ontbijten voor de laatste keer in het Nesva Hotel, nog 1 keer genieten van de verse bagels, zoete broodjes (die worden niet gebakken) en some coffee or tea.

We gaan eerst met de subway naar Bryant Park en Public Library, onder andere bekend van een scene uit The Godfather. Het park wordt al klaar gemaakt voor de winter, wanneer er een ijsbaan zal zijn. Vanuit het park kun je onder andere Chrysler Building en het Empire State Building zien. Tijd voor koffie is er niet, we moeten door. Snel weer de subway in voor de volgende stop: Flatiron Building. Het kenmerkende smalle gebouw is snel gevonden. Apart ook weer om te zien, een gebouw als deze zie je verder nergens in New York. Een snelle fotosessie en hurry-up, de Tour wacht op niemand.

Nog twee stops te gaan. Eerst subwaystation Times Square. Hier kijken we even waar we vanmiddag moeten opstappen op de bus. Het is een hele wandeling, maar eenvoudig te vinden: check. Op naar de laatste stop in NYC: Meatpacking District. Hier willen we eigenlijk High Line Park zien, maar daarvoor is te weinig tijd. We kiezen voor Chelsea Market. Een overdekt marktcentrum. Heel erg leuk. Een slager, een Japanse viszaak (waar we heerlijke sushi scoren voor onderweg), een aantal bakkerijen en noem maar op. Alle zaakjes zijn inmiddels ook in de Halloween sferen, very funny. We grabben nog een paar broodjes voor de lunch en gaan als de gesmeerde lightning terug naar de subway, met een coffee voor underway.

We halen onze koffers op en zijn precies op tijd voor het vertrek van de Greyhound bus, die ons rechtstreeks naar Atlantic City brengt. De bus zelf heeft z’n langste tijd wel gehad, maar de plekken zijn ruim en er is zelfs free WiFi. De reis gaat snel voorbij en rond 4 uur PM zijn we in het Las Vegas van de oostkust: Atlantic City baby. We checken in, in Caesars. Een prachtig en enorm hotel. We kijken de rest van de middag en avond rustig even rond, lopen een stuk over de beroemde Boardwalk en eten simpel een paar slices pizza. Daarna doen we nog een drankje in het Tropicana hotel bij Chickies & Pete’s. Een sportsbar, waar deze avond vooral gekeken wordt naar American Football. Plaatselijke favoriet is Philadelphia en zij spelen tegen de NY Giants. Ondanks de gezelligheid kijken we de wedstrijd niet af. Giants wint horen we later, that’s a shame.

Het is weer een drukke dag geweest, dus tijd om te slapen.

Dag 6: Boardwalk, Hard Rock Cafe en Harrah’s @ Atlantic City

Een dagje casino, eten bij Hardrock Cafe, met de huurauto op pad, een wandeling op de Boardwalk en een klein gokje wagen. Dat is in het kort dag 6 samengevat. Na een ontbijt met een heerlijk broodje ei, maken we een lange wandeling in de zon van Atlantic City. We lopen bijna de gehele houten boardwalk af. Aan zee is de temperatuur heerlijk. Na de wandeling maken we een eerste ritje met onze huurauto, die we gisteren hebben opgehaald bij het vliegveld van Atlantic City. We rijden naar Harrah’s casino en lopen daar wat rond. De casino’s zijn mooi, maar kunnen niet tippen aan die van Las Vegas.

Nadat we terug zijn in het hotel chillen we wat en gooien wat bucks in de eenarmige bandiet. Zonder succes. Ook het lurken van Carola brengt niet het gewenste resultaat, what a shame. Inmiddels is het alweer etenstijd. We lopen naar Hard Rock Cafe, waar we genieten van een heerlijk diner. Zowaar salade, gezond dus. Daarna drinken we nog wat op onze kamer en is het alweer tijd om te slapen. Morgen weer op tijd op pad!

Dag 7: Philly & Amish Country

Vandaag staat de reis naar Philadelphia op het programma. Het is ongeveer 1,5 uur rijden, dus we gaan vroeg uit de veren. Rond half 9 starten we de Ford Fusion SE en zetten we koers richting Philly. Het rijden gaat gemakkelijk en we bereiken zonder problemen Philadelphia. Daar lopen we eerst een heel stuk richting het Art Museum. Daar komen we uiteraard niet voor, we zijn niet zo artistiek. Het gebouw is namelijk bekend uit de film Rocky. Hier rent Sylvester Stallone namelijk de trappen op, waarna hij uitkijkt over Philadelphia.

Op verzoek van Bas doen wij hetzelfde. We rennen omhoog en genieten boven van het mooie uitzicht. Na nog wat foto’s en filmpjes gaan we te voet verder. Eastern State Penitentiary is de volgende stop. Deze in 1971 gesloten gevangenis is de eerste gevangenis in de VS geweest om mensen klaar te maken om terug te keren in de maatschappij. We doen een audiotour, ingesproken door Steve Buscemi (dit sluit mooi aan op Atlantic City, hij is de hoofdrolspeler in Boardwalk Empire). Het is erg interessant en mooi om te zien. De wat vervallen gevangenis levert prachtige foto’s op. Gelukkig willen ze ons er niet houden en na een paar uur gaan we verder.

Lunchtijd! Dé specialiteit in Philly is de Philly Cheese Steak. Deze moeten we dus maar proberen. Bij een straatkraampje halen we beide een dergelijk broodje. Het is een soort stokbroodje met steak, gesmolten cheddar cheese en uien. Het smaakt heerlijk en vult de maag weer goed, jum!

Inmiddels begint de tijd een beetje te dringen, we moeten immers nog een paar uur verder rijden naar Amish Country. We gaan nog snel langs de Liberty Bell en pikken nog een pin op bij Hard Rock Cafe Philadelphia. Daarna starten we de engine weer en gaan we op weg naar het platteland.

Het is inmiddels wat drukker op de weg, maar rond een uur of 6 arriveren we in de Red Roof Inn, Lancaster, Pennsylvania. Onderweg zien we al wat Amish people rondrijden. We checken in en gaan

wat eten bij Applebees. Opnieuw een salade, ja ja, elk pondje gaat door het mondje.

Na een behoorlijk heftig spelletje duizenden (kaarten) op de hotelkamer duiken we onder de wol.

Dag 8: Amish Country

Om 7.30 AM is het alweer rise and shine in het hotel. Omgeven door voornamelijk de grijze medemens, nemen we een goed ontbijt met toast en verse eigengebakken wafels. De koffie is ook hier zo slap als een vaatdoek, daar zijn ze over het algemeen toch niet zo goed in hier. Na de koffers in de auto te hebben gegooid, toeren we wat rond door de landelijke omgeving. We komen langs wonderlijke plaatsen als Bird-in-Hand en (kinderen even de oogjes dicht) Intercourse. In eerstgenoemde plaats bezoeken we een boerenmarkt, waar de plaatselijk Amish hun eigen producten verkopen. Kaas, boter, worst, jurkjes, kruiden en groenten. Erg leuk om te zien. Het gratis proeven is ook erg lekker! We besluiten de markt in Intercourse maar over te slaan, we weten niet goed van we van het gratis proeven daar moeten verwachten…

We rijden nog wat rond en nemen (hoe degelijk) een bakje koffie met een gebakje. Het gebakje moet de beste Shoo Fly Pie van Amerika zijn. Dat zou best kunnen, we hebben ze namelijk verder nog nergens gezien…Het is overigens wel erg lekker! Daarna hebben we genoeg van het platteland gezien en gaan we op weg richting de hoofdstad, Washington DC. Een rit van 2,5 uur. Ook deze rit gaat zonder problemen voorbij en aan het eind van de middag checken we in, in ons hotel in Washington. In ons volgende verslag kun je lezen over onze avonturen met Barack, Michelle en Abe. Stay tuned!

1. Doret:
    24 oktober 2015
    Prachtig verhaal hoor; je ziet zo voor je wat jullie beleven en bye the way, een mooie stijl van schrijven met zo hier en daar een vleugje humor.. Fijn om te lezen! Lost of pleasure and love! Bye bye!
  2. Doret:
    25 oktober 2015
    Hahaha ! Het moet natuurlijk LOTS of pleasure zijn (Stupid i-pad)!
    Genieten maar van het land en het mooie weer!
    Kijken uit naar nieuwe verhalen.
    liefs ook van vader
  3. Lineke:
    31 oktober 2015
    Ik sluit me bij Doret aan..al een paar keer uitgekeken naar een nieuw verhaal van jullie..helaas. komt wel weer.
    Heel veel plezier daar!