The Big Apple part 2

20 oktober 2015 - Atlantic City, New Jersey, Verenigde Staten

Verder waar we drie jaar geleden gestopt zijn met onze Amerikareis.

Op  15 oktober was het eindelijk zover: vakantie! Na maanden voorbereiding gingen we
`s ochtends om een uur of kwart over 9 op weg naar Schiphol. Carola`s ouders wilden ons wegbrengen, erg fijn! Zonder enig oponthoud kwamen we ruim op tijd op de luchthaven aan. Na een gezamenlijke lunch namen we afscheid en gingen we vrij vlot door de douane. Vliegtuig 1 bracht ons binnen drie kwartier naar Frankfurt, waar we moesten overstappen op een groter vliegtuig. Een prachtige Boeing 74H, sorry schoonvader. Volgens de vooraf verkregen informatie moesten we ons haasten om de vlucht te halen. Dit viel echter reuze mee en ruim op tijd meldden we ons bij de gate. De gekozen plekken in het grote vliegtuig (bijna 500 plekken) waren perfect. Bijna achterin, geen buurman of buurvrouw en veel ruimte naast ons. Elke plek had de beschikking over een eigen touchscreen, waarmee we veel films en TV series konden kijken. Ook was er veel muziekkeuze. De vlucht ging snel voorbij. Ondertijd kregen we een redelijke maaltijd, was er voldoende te drinken en keken we samen Into the Wild.
Om 8.00 PM plaatselijke tijd landde het vliegtuig op JFK Airport in NYC. We pikten snel onze bagage op en de reeds gereserveerde taxi arriveerde snel. Op naar ons hotel in Queens. Na een ritje van een half uur waren we er. Inchecken. Ons voornemen om nog even ergens iets te gaan eten besloten we te cancellen: slapen!

Dag 2: Financial District & Madison Square Garden
Het voordeel van vroeg gaan slapen is dat je ook weer vroeg wakker bent. Om 7.30 AM rise and shine. Genieten van een heerlijk ontbijt, bij de kamerhuur inbegrepen en hup met de subway richting Manhattan. In slechts een kwartiertje kunnen we op Times Square staan. We gaan vandaag echter een paar stationnetjes verder en rijden door naar de Brooklyn Bridge. Deze lopen we over. Een prachtig bouwwerk, kenmerkend voor de stad New York. We zijn niet de enigen overigens, er wordt volop gefietst en gelopen over de brug. Op de brug en zeker aan de overkant hebben we een prachtig uitzicht op de Skyline van Financial District van NYC. De legs beginnen we al aardig te voelen, maar toch besluiten we terug te lopen via de buurmanbrug: de Manhattan Bridge.
Terug op Manhattan is het inmiddels lunchtijd. Na een wandeling door Chinatown eten we ergens een pizzaslice en drinken we een coffee. Het is tijd geworden om richting het WTC te lopen, waar we tickets hebben om het nieuwe One WTC te beklimmen. Eerst nog even langs het prachtige straatje Stone Street. Hier lijkt het alsof de tijd heeft stilgestaan, New York hoe het vroeger was. De prijzen hebben hier trouwens niet stilgestaan, helaas...
10 minuutjes later staan we op Ground Zero, waar ooit de Twin Towers stonden. Nu zijn dit twee pools geworden met een museum en park erbij. Het nieuwe World Trade Center bestaat uit 7 wolkenkrabbers, waarvan de laatste bijna is afgebouwd. Het hoogste van de 7 is het One WTC. Dit gebouw is liefst 561 meter hoog, 100 meter hoger dan het oude WTC...het blijven Amerikanen natuurlijk.
Op begane grond stappen we de lift in van dit enorme gebouw. Begeleid door 3 wanden bestaand uit TV schermen schieten we in ongeveer 40 seconden van 0 naar etage 100! Op de TV schermen is te zien hoe New York door de jaren heen is opgebouwd. Als we boven zijn openen de liftdeuren en zien we het uitzicht vanaf ruim 530 meter, indrukwekkend! Je kunt kilometers ver kijken. Ter vergelijking, het is ongeveer 12 Lutter watertorens op elkaar. Overigens kunnen we Lutten net niet zien liggen vanaf hier.
We zien en herkennen allerlei gebouwen van deze hoogte, heel mooi om te zien. Na zo`n twee uur gaan we weer naar beneden. Time for food! We lopen wat rond en met behulp van de navigatie, wat moeten we zonder, vinden we een goed aangeschreven BBQ joint: Mighty Quinn`s. Een portie pulled pork en brisket later stappen we voldaan weer naar buiten. Op naar Worlds Number One entertainment hall: Madison Square Garden. De afsluiting van de dag wordt verzorgd door de NY Knicks en de Boston Celtics. In een prachtige zaal wordt onder het toeziend oog van bijna 20000 bezoekers deze oefenwedstrijd afgewerkt. Het is geweldig om mee te maken. De echte ster van de Knicks, Carmelo Anthony, doet niet heel lang mee, maar toch wint de thuisploeg. Derrick Williams is met 19 punten MVP. Een hele leuke ervaring! Inmiddels slaat de jetlag toe en zoeken we gauw de subway richting Queens op, goodnight!

Dag 3: Roosevelt Tramway, haircut, Museum of Natural History & Central Park
Ook op dag 3 zijn we early out the feathers. Na weer een topontbijt @ hotel Nesva, gaan we met de Subway richting Queensboro Bridge. Daar pakken we de Roosevelt Tramway, een soort skigondel die ons naar Roosevelt Island brengt, precies tussen Manhattan en Queens in. Vanuit de gondel heb je wederom een prachtig uitzicht op de skyline, midwtown NY. We wandelen wat rond en gaan weer terug naar Manhattan.
Daar zoeken we Bedford Barbers, Floris moet geknipt worden. In een echte barbershop kunnen mannen hier even ontspannen. Ruim 1,5 uur later kom ik geknipt en geschoren weer naar buiten, een hele ervaring. Omdat we toch in de buurt zijn, gaan we naar Central Park. Weer even ontspannen. Voordat we het park betreden, gaan we nog even kijken in het Plaza Hotel. En natuurlijk weer geen Sjakie te bekennen, je kunt ook niets van die man op aan. Ook van de contactpersonen van de Roosevelt foundation geen spoor. We gaan dus maar op eigen houtje verder. Het is heerlijk zonnig vandaag, dus een mooie dag om het park wat door te wandelen.
Vlakbij Central Park zit het American Museum of Natural History, bekend van de film A Night @ the Museum. Lekker degelijk snuiven we nog even wat cultuur op tijdens ons bezoek aan The Big Apple. Het enorme museum bevat de geschiedenis van allerlei volkeren, dieren en andere geschiedenis. Met name de dinosauriers zijn interessant. Carola mag ook nog even met haar lievelingsbeestje op de foto: de Stegosaurus. Na zo`n twee uur is het mooi geweest en ga we verder. Het is inmiddels ongeveer etenstijd. We spoeden ons naar Times Square en spinnevoeten daar wat rond. Etenstijd dus. Vandaag vereren we Virgil`s BBQ joint met een bezoek. Dit blijkt een goede keuze. Grote borden fries, ribs, chicken, coleslaw en pulled pork gaan erin als pap. Met een heerlijk wit wijntje en een Sam Adams Oktoberfest on the side is het echt genieten.
Na het eten zwerven we nog even rond tussen alle gebouwen voorzien van neonreclame. Het blijft een bijzonder gezicht. Daarna weer op naar Queens, slapen.

Dag 4: 9/11 Memorial, Times Square & Hell`s Kitchen
Op dag 4 staan we vroeg op om naar het museum over 9/11 te gaan. Dit blijkt verstandig te zijn. Het is al best druk als we daar aankomen. Het mooi opgezette museum over de terroristische aanslag van 11 september 2001 is erg groot en zeer indrukwekkend. Er is van alles verzameld zoals half verbrande brandweerwagens, overblijfselen van de gebouwen en de maquettes van hoe de gebouwen er ooit uitzagen. Het meest indrukwekkend zijn de foto`s met naam van alle slachtoffers van de aanslag. Ook zijn er diverse filmpjes en geluidsfragmenten van familieleden van de slachtoffers. Een mooi eerbetoon aan deze mensen.
Na ruim 2 uur houden we het voor gezien en gaan we naar Times Square. Het is erg koud die dag, dus af en toe zoeken we de warmte van een winkel op. Uiteraard shoppen we ook wat hier en daar. O.a. warenhuis Macy`s en H&M gaan we langs. Ook de M&M store bekijken we van binnen.
Inmiddels is het alweer tijd om te eten. `Toevallig` weet Floris nog een tentje in de buurt. We lopen richting de wijk Hell`s Kitchen. Een erg gezellig buurt met veel eetgelegenheden. We kiezen 5 Napkin Burger, waar we de best burgers in Town voorgeschoteld krijgen. Althans, Floris krijgt een burger en Carola een gegrilde zalm op een bedje van spinazie en rijst, delicious! Ook dit eten was weer om van te smullen. Omdat het nog steeds koud is, besluiten we op tijd naar het hotel te gaan. Na wat opgewarmd te zijn gaan we nog even naar een cafe in de buurt. Onder het genot van een drankje zien we de NY Mets hun honkbalgame winnen van de Chicago Cubs.
Na dit drankje is het mooi geweest en gaan we onder de wol, morgen wacht de eerste echte reisdag binnen de VS, goodnight!

Dag 5: Flatiron Building, Meatpacking District, Public

1. Alja:
    21 oktober 2015
    Wauw klinkt allemaal super goed! En wat fijn dat jullie elkaar ook hebben om je warm te houden heel veel plezier nog!! Leuk om de verhalen te lezen!!
  2. Bianca:
    Super leuk verhaal!! Have fun U 2! ✌
  3. Berend:
    21 oktober 2015
    Leuk wat een belevenis net als in een film.
    Work it out and enjoy.
  4. Lineke:
    21 oktober 2015
    Mooi om te lezen, ik kan sommige plaatsen waar jullie lopen redelijk goed volgen, het is net of ben ik er weer, fantastisch!
    Heel veel plezier en ben nieuwsgierig hoe jullie reis verder verloopt.
  5. Bas:
    He Floor en Carola,

Mooie verhalen.. Nu al!
    Neem bij het "WTC" de volgende keer maar de trap Floris, aangezien het eten/drinken daar zo te lezen ook wel erg goed is ;)!

Veel plezier nog!
  6. Doret:
    Hej Floor en Carol (op z'n Amerikaans),
    Geweldig leuk om jullie verhalen te lezen; interessant en humoristisch.
    We genieten ervan!!
    Liefs
  7. Marielle:
    22 oktober 2015
    Floor&Carool, wat een super ervaring weer!
    Heel leuk om het verhaal te lezen :)
    Geniet er samen van en vooral de verhalen en foto's met ons delen!
    Liefs, Ewout en Mariëlle